Study
מכון ראנד, אחד המרכזים היוקרתיים למחקר מדיניות רפואה ציבורית, פרסם מחקר בשנת 1991 שהעלה כי מניפולציות לעמוד שידרה מתאימות לבעיות ספציפיות של כאבי גב תחתון. ( 1 )

The Koes Clinical Trail
מחקר הולנדי משנת 1992 ערך השוואה בין טיפולי כירופרקטיקה לטיפולי פיזיותרפיה כמענה לתלונות חוזרות של כאבי גב וצוואר. כעבור שנה חודשים הקבוצה אשר עברה טיפולי כירופרקטיקה, הראתה שיפור ניכר יותר של התלונות הראשוניות וחזרה לתפקוד לאחר מספר מצומצם יותר של טיפולים. ( 2 )

The AHCPR Guideline
ב-1989 מינתה המחלקה למדיניות הטיפול הרפואי והמחקר של משרד הבריאות האמריקאי (the Agency for Healthcare Policy and Research)  ועדת מומחים לשם התווית הנחיות הטיפול המומלץ בכאבים אקוטיים של גב תחתון. הועדה כללה את כל הספקטרום הרפואי לרבות אורטופדים ונוירולוגים. ב- 1994 פורסמו ההנחיות. הועדה המליצה על שימוש במניפולציה לעמוד השדרה כשיטה האפקטיבית ביותר לטיפול בסימפטומים. החוקרים שפיתחו את ההנחיות מצאו ש- “מניפולציה היא בטוחה ואפקטיבית למטופלים בחודש הראשון של כאבי גב תחתון אקוטיים“. לעומת זאת, הועדה לא מצאה הוכחות ליעילות הטיפול באמצעות: מסאז’, תרפיה פיזיקאלית, מתיחות לעמוד שידרה מותני, אולטרא סאונד, טנס, לייזר, אקופונקטורה, או ניתוחי גב . ( 3 )

The Magna Study
בשנת 1993 במימון משרד הבריאות הקנדי בחבל אונטריו נוהל מחקר בידי ד"ר פרן מגנה על מנת לבדוק את יעילות הטיפול הכירופרקטי ואת האפשרות להוזלה בהוצאות הרפואיות. המחקר העלה כי הטיפול הכירופרקטי בטוח ויעיל יותר בהקלת כאבי גב תחתון והמטופלים שבעי רצון מהטיפול לעומת טיפולים רפואיים אלטרנטיביים. כמו כן מצאה הועדה כי הכירופרקטיקה יעילה ביחס לעלותה (cost-effectiveness), וכדרך לחיסכון של מאות מיליוני דולרים, המליצה הועדה להעביר את הניהול והטיפול בכאבי גב לידי הכירופרקטורים ולשלבם בבתי החולים . ( 4 )

The Duke Study

בהתבסס על פרסומים של מספר אופציות לטיפול בכאבי ראש, קבע פאנל של 19 מומחים מולטידיסיפלינריים שמניפולציה של עמוד השדרה התבטאה בשיפור כמעט מיידי בכאבי ראש צווארי (cervicogenic headaches) עם הקטנה משמעותית של תופעות לוואי והקלה ארוכת טווח של כאבי הראש לעומת טיפול תרופתי רגיל.
החוקרים סיכמו “השימוש במניפולציה במקרים של כאבי ראש ממקור צווארי התבטאה בשיפור מיידי בחומרת כאבי הראש כשהושוותה עם קבוצת בקרה. יתר על כן, בהשוואה לטיפולי רקמה רכה (מסאג’), סדרת טיפולי מניפולציה התבטאו בשיפור קבוע בתדירות וחומרת הכאבים”. ( 5 )

מחקר בריטי
ב 1990 פורסם בבריטניה מחקר שארך 3 שנים ובו השתתפו 741 חולים עם כאבי גב אשר חולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול כירופרקטי והקבוצה השנייה טיפול תרופתי. ממצאי המחקר גילו כי נמצא שיפור ניכר גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך בקבוצה שטופלה ע”י כירופרקטור. מסקנות המחקר היו העדפה ברורה של טיפולי כירופרקטיקה על פני הטיפול הרפואי בכאבי גב תחתון והמלצה להכליל את הכירופרקטיקה בשרותי הבריאות הציבוריים.

( 1 ) (Sheklle PG, Adams A, et al/ The Appropriateness of Spinal Manipulation for Low-Back Pain: Indications and Ratings by Multydisciplinary Expert Panel. RAND Corporation, Santa Monica, California; 1991).

( 2 ) (Koes BW, Bouter LM, et al. British Medical Journal. March 7, 1992; Vol. 304, No. 6827, pp 601-605.)

( 3 ) (Bigos S, Bowyer O, et al. Acute Low Back Problems in Adults. Clinical Practice Guideline, Number 14, Rockville, Maryland: U.S. Department of Health and Human Services, Public Health Service, Agency for Health Care Policy and Research, AHCPR Pub. No. 95-0642; December 1994.)

( 4 ) (Magna P, Angus D, et al. The Effectiveness and Cost-Effectiveness of Chiropractic Management of Low-Back Pain. The Ontario Ministry of Health, Ottawa, Ontario, Canada; August 1993. )

( 5 ) (McCory DC, et al. Evidence Report: Behavioral and Physical Treatments for Tention-type and Cervicogenic Headache. Duke University Evidence-Based Practice center, Durham, North Carolina, January 2001.)